Treceți la conținutul principal

Terapia costă bani, ia-o de la capăt!

De ceva vreme urmăresc o super-doamnă pe online, care a avut până acum o viață mai mult decât tumultoasă și plină de întâmplări nebune, tragice și de genul celor pe baza cărora se pot face thrillere, se pot scrie știri sau se pot citi articole de și despre ea, cu ochii beliți cât cepele. Acum, după ce "s-a reparat" cu ajutorul psihoterapiei (deși ea susține sus și tare că toată viața avem de săpat în noi și de scos noroaiele trecutului), insistă mult și la toată lumea să ia drumul ăsta și să se vindece pe sine ca ulterior să vindecăm fiecare câte puțin din lumea asta bolnavă de noi.
De dinainte s-o descopăr aveam aceeași idee să zic. Știam că ajută, că ar trebui ca și la noi (în țară) să fie susținută terapia, iar oamenii care fac terapie să fie niște normali care merg și se repară așa cum fac atunci când își dau cu unguente peste belituri. În schimb, istoria asta a noastră, tradiția veche și nouă, toți năpăditorii (și nu mai știu pe ce să mai dau vina), a făcut ca cei mai mulți din neamul nostru românesc să considere acest obicei ca pe unul de natură rușinoasă, ceva ce nu spui nimănui și faci doar dacă e musai. Am auzit des expresia: "aia săraca merge și la psiholog de când cu bărbat'su" sau "eu am auzit că merge la psiholog, are probleme mari" sau și mai rău: "ai grijă cu X, că știi că are probleme, merge și la psiholog... mă rog. Să nu zici că nu ți-am zis." 
Așa că eu văd trei mari categorii de români în cadrul acestui subiect: cei care fac terapie și nu prea spun, cei care ar merge și n-au bani și cei care cred că ei nu au nevoie de terapie și-i judecă pe cei care merg. Din fericire, mai sunt și excepțiile (cum este doamna mai sus menționată), persoane care știu că terapia nu are cum să-ți facă rău și că e de fapt o cauterizare a rănilor sufletești, demult deschise, care aproape s-au infectat și dedesubt sunt inflamate și dor. 
Eu sunt o combinație dintre primele două categorii. Doar că neavând bani pentru asta (e destul de scumpicel 70 - 120 de lei ședința), fac terapie prin scris, citit, pozat, umblat pe coclauri, ascultat muzică și râs. Pe bune. 

Dar de când mă știu, m-am descărcat în scris. Și exact ca stările mele arată și tot ce scriu. Ba furioase, triste, negre, ba vesele, drăguțe și ironico-iubărețe. De puțină vreme m-am gândit să și împărtășesc asta, și recunosc, îmi face bine, mă bucură să mă redescopăr, să mă ridic de sub propriile gânduri, de sub propria pătură de plumb sau să împart fiecare rază de soare din viața mea cu cine vrea s-o primească. Poate nu e suficient, poate nu e nici cât negru sub unghie comparativ cu terapia clasică dar nu costă.

Așa am ajuns eu la o concluzie de om mic: fiecare dintre noi se regăsește pe sine cel bun, cel cuminte, cel zburdalnic, cel non-alcoolic, cel nefumător sau cel îndrăgostit, în lucrurile, activitățile sau locurile care îi plac cel mai mult. Știu oameni care trăiesc să se plimbe prin lume și oameni care trăiesc doar cu gândul că într-o zi vor fi acasă la ei (acolo unde simt ei că e casa lor, fie și izolați în munți). Știu un introvertit care vorbește foarte puțin face to face cu oamenii dar care le povestește de toate tuturor, în poeziile lui. Am prietene care doar cu pisicile sau cățeii lor se pot desfășura și își pot reveni din stările nasoale și altele care numai la sală se aud pe ele însele. Sunt oameni care alături de nepoții sau de copiii lor pot trăi cu adevărat și oameni care numai ajutându-i pe alții pot compensa lipsa copiilor sau a altor membri din familia lor. Am o prietenă care atunci când se apucă de pictat, se transformă vădit; i se luminează fața și ai impresia că în capul ei cântă cea mai frumoasă melodie din cer. 
Dacă nu sunt posibilități financiare pentru terapia clasică, eu văd varianta asta ca pe o soluție. La mine merge, și cred că la oricine merge: când nu mai poți sau nu mai vrei, când ai un moment de bucurie sau când ai chef doar de ale tale, lasă tot și întoarce-te în tine, fă-ți de cap cu propria terapie și când prinzi din nou o gură de aer proaspăt, ia-o de la capăt cu viața! 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Logodna noastră

Nu știu dacă am apucat a spune cum m-a cerut pe mine omul acesta de nevastă s-o ție pe viață... Eu nu m-am așteptat pentru că am avut mereu așa o tendință de a nu-mi plăcea ideea asta de lucruri comune, repetitive, care li se întâmplă tuturor, deci și cererea asta în căsătorie mi se părea un clișeu. N-a fost. N-a fost, pentru că el, neîntreg cum e, nu a pomenit vreodată despre intenția asta a lui. Și ca să o iau mai de la un capăt, de vreo două săptămâni tot aflam accidental că mă minte. Îl întrebam ce a mai făcut ieri și îmi spunea că a stat în casă, că e liber de la serviciu, si la scurt timp după discuția noastră mă întâlneam cu un prieten sau o cunștință și-mi spunea că mai devreme s-a întâlnit cu el la mall sau pe centru sau mai știu eu pe unde în trafic. Chiar am îndrăznit, după vreo 3 întâmplări din astea, să îi spun unei prietene ce simt eu și cum cred că și-a găsit pe vreo pisi din asta sexy și frumoasă și că e laș și nu e în stare să îmi spună. Asta, în loc să-mi f

Jocuri tragice de copil inconștient

Uneori din păcate, alteori din fericire, am dovedit a fi foarte orgolioasă încă din copilărie. Repet des chestia asta, și de aceea spun din păcate:  orgoliul e frate de sânge cu prostia și trebuie ținut în frâu sau chiar încuiat într-un cufăr cu 7 lacăte pentru totdeauna. Aveam vre-o 9 ani, eram în vacanța de vară și ne jucam prin jurul casei, mai exact "la drum" cu toți vecinii și nepoții veniți pe la vecini. Era fain, că ne adunam destui cât să jucăm fotbal, ascunselea, rațele și vânătorii, magazinul, șotron (indiferent dacă eram băieți sau fete) etc. De departe cel mai nebun, năstrușnic (nici nu știu cum să-i zic), era Alin "Troschi" (Troschi e porecla lu' taică-su - alt nebun), care era și cel mai apropiat prieten de joacă al nostru (al meu și-al lui frate-miu), fiind vecini. Avea așa un stil de Ion Creangă contemporan, intuia reacțiile celorlalți copii și ne manipula cu chestia asta. Așa că vine el la mine și-mi zice:  - N-ai curaj să sari de pe ga

Retrospectivă, ce pompos!

2014 - Vama. Cu viitorul soț super-entuziast Când am împlinit 12 ani şi am decis că eu plec de acasă (cu acordul părinţilor, la treij' de kilometri mai încolo) credeam că e punctul culminant al vieţii mele. Apoi, când am dat Capacitatea am realizat că mă înşelasem cu doi ani înainte (mai ales că acu' aveam şi buletin). Am intrat la liceu, şi fiind acelaşi în care am făcut şi doi ani de generală "le ştiam pe toate bineînţeles", nimic prea nou şi prea interesant aici. Într-a doişpea am realizat că punctul culminant al vieţii mele va fi BAC-ul. Mai ales dacă îl şi luam. Am ajuns la facultate şi am murit de râs când am auzit că tre' să învăţ pe de rost un manual mai gros decât Basmele lui Ispirescu. Am picat 3 examene din prima şi am înţeles că cea mai mare realizare a vieţii mele este să îmi iau restanţele, să termin facultatea şi să nu ajung vânzătoare la Bacău sau citez "ajutor de cioban" la Berzunţi. In anul 2 m-am îndrăgostit şi am zis: