Treceți la conținutul principal

Povești care nu se spun

Tot timpul aud pe la țară când merg, sau auzeam când am crescut acolo, că nu e bine să stai pe colț la masă, că nu e bine să cânte "cucuveaua" lângă casa ta, că nu e bine să te uiți noaptea în oglindă dar mai ales să nu cumva să mergi noaptea în cimitir, Doamne ferește pe toată lumea, să calci cu stângul, nu e bine să ai negru din senin pe mâini, nu e bine să dai bani de lunea, poate e bine să-l/să te calce pe picior în biserică la cununie, să nu te uiți înapoi după ce pleci la nuntă (mai bine să pleci de nebun fără lucrurile necesare), că trebuie, dar trebuie neapărat să ți se arunce cu semințe în cap la nuntă și e imperios necesar să pui bani în buzunar la mort... Mă rog, încetez cu înșiruitul, că știu atât de multe din astea că ar trebui să le iau pe categorii și să fac un dicționar explicativ al superstițiilor și tradițiilor din România. Și pe zone! Aceste chestiuni, ca și altele, nu sunt altceva decât niște întâmplări de la un moment dat ale cuiva (român firește), care a trebuit neaparat să găsească un nod în papură, o vină sau un motiv separat de propria persoană, pentru ceva ce i s-a întâmplat. 

Spre exemplu, nea Gheorghe din 1900 toamna, venea obosit noaptea de la coasă, iar în fața lui a apărut ceva care sclipea. De la sperietură, a căzut cu căruța în șanț, dar cu ajutorul Domnului nu a murit. Așa a ajuns să le spună tuturor că noaptea pe drum, mai ales în zona respectivă, există toate șansele să iasă strigoiul cu foc și să te arunce în șanț. Treptat, după o vreme, s-a întâmplat din nou un accident acolo, apoi altul, mai tragic, și tot așa până când tot satul știa că acolo e stăpân un strigoi. Tocmai de aceea au făcut acolo o troiță și au adus preotul satului s-o sfințească. Ce să vezi? A dispărut strigoiul! 
Povestea reală e mult mai simplă: un animal sălbatic (poate vulpe sau poate chiar lup), apărea noaptea prin zonă să caute de mâncare. Nea Gheorghe, puțin pilit de la răchia care făcea coasa să meargă ca unsă, trecând pe acolo, vede ochii sclipitori ai bietului animal, se sperie și zboară în șanț cu căruță cu tot. Restul poveștii e la fel: află satul de la el (mândrul de el) că strigoiu' apare la miezul nopții și omoară oameni. Autosugestia fiecărui consătean face victime încet încet, mai ales când biata vulpe (să zicem) mai apărea să caute o găină sau măcar un porumbel aviar. Până când s-au apucat de construit troița, au tăiat boscheții și când săraca vulpiță și-a ales alt loc din sat pe unde să vină din pădure. Câte sate nu s-or fi împăienjenit de troițe așa, ehee! 
Problema nu sunt troițele, nu sunt usturoaiele cu care se ung casele de Sf. Andrei, nu sunt moțurile copiilor tăiate și puse prin pungi, ci nervii noștri. Noi ăștia raționalii, care avem de lucrat prin firme, de făcut studii, de trăit în corporații, de organizat evenimente, de făcut cariere, și toate astea în paralel cu rate pe la bănci, cu case de întreținut, cu crescut copii în creșe, cu mașini pe chituci și cu prea puțin timp liber. Trebuie ("da' trebuie") să mai ținem cont și de toate cele inventate de Nea Gheorghe și de Tanti Mărioara acu' o sută de ani. Că dacă nu, e de nașpa. E foarte de nașpa. Gândiți-vă, ce va spune mamaie sau tataie când ne vede cu bluza pe dos? Nu credeți voi că în ziua aia va ploua? Nu se va supăra mama că nu dăm cu pâine și sare deși cucuveaua cântă-n parcare de răsună cartieru'? Nu credeți că bunica săraca nu va putea să se odihnească în pace știind că nu-i mai pune nimeni bani în buzunar la groapă ca să plătească vămile pe lumea ailaltă? Nu credeți voi că viața va deveni fadă dacă nu ne mai punem o dorință de fiecare dată când mâncăm ceva ce n-am mai mâncat în anul ăla? 

Sunt toate, absolut toate bazate pe subconștient. Ce îi spui subconștientului că e real, aia crede. Mai ales dacă îi creezi și dovezi. Fie ele și fictive! Și vă rog, dar vă rooog, nu le mai împrumutați și pe ale altor nații, că avem noi cu duiumu'!
Pe mine m-au găsit mereu agitatorii credincioși în superstiții, m-au țintuit în loc până am părut convinsă de adevăr și apoi m-au agasat constant până am respectat (măcar de dragul lor) superstiția. Nu faceți asta! Credeți în voi, analizați logic fiecare tradițoșenie din asta (unele pot avea logică totuși*) și dați-le uitării. Ajutați-i și pe cei mai creduli să înțeleagă și astfel să avem o viață mai ușoară, mai bună, mai liniștită (cât se poate printre ecrane de tot felul) și mai fără superstiții în secolul XXI. 

Pretty please!

*Logica unor superstiții: dacă bunica spune că nu e bine să stai pe scaun într-un singur picior (al scaunului), trebuie să o crezi pe cuvânt, că altfel tot îți spargi capu-ntr-o zi; dacă-ți taie o mâță calea (fie ea și albă), ai grijă cum frânezi și la ce vine din spate, că s-ar putea s-o pățești tu rău și să scape mâța; dacă noaptea pe beznă vezi un călugăr la ocazie, nu-l lua, pe bune! Poate nu e Scaraoschi, dar și dacă ar fi, sunt mai puține șanse să aibă o armă sau să fie hoț decât un om deghizat...(asta pe propria piele v-o spun)!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Logodna noastră

Nu știu dacă am apucat a spune cum m-a cerut pe mine omul acesta de nevastă s-o ție pe viață... Eu nu m-am așteptat pentru că am avut mereu așa o tendință de a nu-mi plăcea ideea asta de lucruri comune, repetitive, care li se întâmplă tuturor, deci și cererea asta în căsătorie mi se părea un clișeu. N-a fost. N-a fost, pentru că el, neîntreg cum e, nu a pomenit vreodată despre intenția asta a lui. Și ca să o iau mai de la un capăt, de vreo două săptămâni tot aflam accidental că mă minte. Îl întrebam ce a mai făcut ieri și îmi spunea că a stat în casă, că e liber de la serviciu, si la scurt timp după discuția noastră mă întâlneam cu un prieten sau o cunștință și-mi spunea că mai devreme s-a întâlnit cu el la mall sau pe centru sau mai știu eu pe unde în trafic. Chiar am îndrăznit, după vreo 3 întâmplări din astea, să îi spun unei prietene ce simt eu și cum cred că și-a găsit pe vreo pisi din asta sexy și frumoasă și că e laș și nu e în stare să îmi spună. Asta, în loc să-mi f

Jocuri tragice de copil inconștient

Uneori din păcate, alteori din fericire, am dovedit a fi foarte orgolioasă încă din copilărie. Repet des chestia asta, și de aceea spun din păcate:  orgoliul e frate de sânge cu prostia și trebuie ținut în frâu sau chiar încuiat într-un cufăr cu 7 lacăte pentru totdeauna. Aveam vre-o 9 ani, eram în vacanța de vară și ne jucam prin jurul casei, mai exact "la drum" cu toți vecinii și nepoții veniți pe la vecini. Era fain, că ne adunam destui cât să jucăm fotbal, ascunselea, rațele și vânătorii, magazinul, șotron (indiferent dacă eram băieți sau fete) etc. De departe cel mai nebun, năstrușnic (nici nu știu cum să-i zic), era Alin "Troschi" (Troschi e porecla lu' taică-su - alt nebun), care era și cel mai apropiat prieten de joacă al nostru (al meu și-al lui frate-miu), fiind vecini. Avea așa un stil de Ion Creangă contemporan, intuia reacțiile celorlalți copii și ne manipula cu chestia asta. Așa că vine el la mine și-mi zice:  - N-ai curaj să sari de pe ga

Retrospectivă, ce pompos!

2014 - Vama. Cu viitorul soț super-entuziast Când am împlinit 12 ani şi am decis că eu plec de acasă (cu acordul părinţilor, la treij' de kilometri mai încolo) credeam că e punctul culminant al vieţii mele. Apoi, când am dat Capacitatea am realizat că mă înşelasem cu doi ani înainte (mai ales că acu' aveam şi buletin). Am intrat la liceu, şi fiind acelaşi în care am făcut şi doi ani de generală "le ştiam pe toate bineînţeles", nimic prea nou şi prea interesant aici. Într-a doişpea am realizat că punctul culminant al vieţii mele va fi BAC-ul. Mai ales dacă îl şi luam. Am ajuns la facultate şi am murit de râs când am auzit că tre' să învăţ pe de rost un manual mai gros decât Basmele lui Ispirescu. Am picat 3 examene din prima şi am înţeles că cea mai mare realizare a vieţii mele este să îmi iau restanţele, să termin facultatea şi să nu ajung vânzătoare la Bacău sau citez "ajutor de cioban" la Berzunţi. In anul 2 m-am îndrăgostit şi am zis: